Friday, April 2, 2010

JPA Information

Assalamualaikum,
diambil drpd facebook.. harap bermanfaat..

p/s : thanks to Aiman Ismail..

_______

jabatan perkhidmatan awam........interview????

DASAR JPA:KOMITED KPD PNGURUSAN & PEMBANGUNAN SUMBER MANUSIA YG DINAMIK,BERKESAN DAN ADIL BAGI MEWUJUDKN SEKTOR AWAM YG CEMERLANG...

-MEMBANGUNKN ORGANISASI PERKHIDMATAN AWAM.
-MEMASTIKAN PENGURUSAN MODAL INSAN YG TERBAIK BRTUJUAN MENINGKATKAN KEBERKESANAN & KECEKAPAN ANGGOTA.


VISI
- Menjadikan sebuah organisasi bertaraf dunia dalam perancangan, pembangunan dan pengurusan sumber manusia yang cemerlang berteraskan profesionalisme, integriti dan teknologi terkini selaras dengan matlamat Wawasan 2020 untuk menjadikan Malaysia Negara maju.
MISI
- Meningkatkan keberkesanan modal insan Perkhidmatan Awam demi kecemerlangan Perkhidmatan Awam melalui fungsi-fungsi berikut:
- Menjadi penasihat utama kepada Kerajaan dalam urusan personel Perkhidmatan Awam;
- Menggubal dasar personel Perkhidmatan Awam termasuk pengambilan, penempatan, kenaikan pangkat, latihan, gaji, elaun, kemudahan, faedah persaraan dan ganti rugi kemalangan, suasana kerja, motivasi, insentif serta penghargaan;
- Merancang keperluan tenaga manusia Perkhidmatan Awam yang berkualiti;
- Menentukan struktur dan saiz yang optimum; dan
- Menguruskan hubungan majikan dan pekerja ke arah mewujudkan suasana yang harmonis.
OBJEKTIF
- Menjadi agensi personel sektor awam yang berprestasi tinggi dalam penyediaan sumber manusia yang berupaya memberi perkhidmatan yang cemerlang melalui penggubalan dasar dan pengurusan sumber manusia.
FUNGSI
Pengurusan Sumber Manusia Sektor Awam meliputi aspek-aspek perancangan, pengurusan dan pembangunan berikut:
- Perancangan
- Menentukan peranan sektor awam;
- Menentukan saiz dan struktur organisasi agensi awam;
- Menentukan keperluan dan pembangunan sumber manusia;
- Menentukan saraan dan faedah-faedah persaraan;
- Menentukan implikasi penswastaan/pengasingan ke atas sumber manusia sektor awam;
- Membangun pakatan-pakatan strategik dan jaringan kerja.
PROFAIL JPA
Ditulis oleh Administrator - Terakhir dikemaskini Rabu, 31 Mac 2010 12:03
- Pembangunan
- Menentukan Dasar Pembangunan Organisasi;
- Menentukan Dasar Pembangunan Kerjaya;
- Pembangunan laluan kerjaya;
- Membangunkan pelan perancangan penggantian; dan
- Menentukan dasar latihan.
- Pengurusan
- Menguruskan pengambilan, penempatan, saraan, kenaikan pangkat, faedah-faedah persaraan, syarat-syarat perkhidmatan, perhubungan pekerja majikan, latihan dan maklumat sumber manusia;
- Menggubal dan memperjelaskan dasar bagi perkara-perkara yang dinyatakan di atas kepada agensi-agensi pelaksanaan;
- Menguruskan pemantauan dasar; dan
- Menguruskan penilaian dasar.
SLOGAN
"JPA PENERAJU PERUBAHAN PERKHIDMATAN AWAM"
PIAGAM PELANGGAN
Kami berjanji akan:
- Memberi perkhidmatan yang cemerlang melalui perancangan, penggubalan dan pelaksanaan dasar pengurusan sumber manusia dengan menepati ciri-ciri kualiti seperti berikut:
- Cepat dalam semua tindakan;
- Tepat dalam membuat keputusan;
- Layanan mesra kepada pelanggan;
- Menepati masa yang dijanjikan;
- Adil dan saksama dalam pertimbangan;
- Menentukan perkhidmatan dan maklumat mudah diperolehi serta boleh dipercayai; dan
- Menepati undang-undang, dasar dan peraturan.
PROFAIL JPA
Ditulis oleh Administrator - Terakhir dikemaskini Rabu, 31 Mac 2010 12:03
- Membangunkan organisasi Perkhidmatan Awam yang mantap melalui penyusunan semula struktur organisasi, skim perkhidmatan dan perjawatan secara berterusan selaras dengan skop tanggungjawab semasanya supaya dapat berfungsi dengan optimum;
- Memastikan pengurusan modal insan yang terbaik bertujuan meningkatkan
keberkesanan dan kecekapan anggota Perkhidmatan Awam melalui pembangunan
sistem-sistem dan amalan-amalan terkini;
- Meningkatkan produktiviti dan kecekapan modal insan Perkhidmatan Awam melalui
latihan pra-perkhidmatan dan dalam perkhidmatan mengikut dasar latihan Perkhidmatan
Awam;
- Menarik, membangun dan mengekalkan tenaga kerja berpotensi ke arah prestasi yang
cemerlang melalui pengurusan gaji, elaun dan pelbagai kemudahan yang disediakan;
- Memastikan hubungan yang harmonis antara majikan-pekerja melalui penyebaran
maklumat secara lebih meluas bagi meningkatkan kesefahaman antara mereka dalam isu-isu
berkepentingan bersama;
- Mentadbir undang-undang pencen Perkhidmatan Awam dan memastikan faedah persaraan dibayar kepada penerima yang layak;
- Membangunkan sumber manusia melalui pendekatan psikologi dan kaunseling serta latihan kepada anggota Perkhidmatan Awam secara efektif dan efisien berteraskan prinsip, etika dan piawaian amalan yang ditetapkan; dan
- Memastikan maklum balas kepada pertanyaan dan aduan pelanggan adalah cepat, tepat dan mesra serta menepati tempoh-tempoh berikut:
- Akuan penerimaan dalam masa tiga hari;
- Maklum balas awal dalam tempoh 14 hari; dan
- Laporan status aduan dalam masa dua bulan.

WELL....BKN APE TULIS NOTES NI...SJE JE NK PREPARE 4 THE JPA INTERVIEW TIS MONDAY...
SO KWN2 YG SME CM SYE NI....BLEH LER KLU NK RUJUK2 PSL ORGANISASI N OBJEKTIF JPA SO NNT KLU INTERVIEWER TU TNYE PASAL JPA MAYBE KORG BLEH LER JAWAB.........MAYBE TIS NOTES CAN GIVE U ALL IDEAS TO ANSWER THE QUESTIONS 4 DE INTERVIEW....ALL DE BEST.........


ENGLISH VERSION.....



Last Updated Wednesday, 31 March 2010 12:03
PUBLIC SERVICE DEPARTMENT OF MALAYSIA PROFILE
VISION
- To be a world-class organisation, excellent in terms of planning, development and
management of human resources based on professionalism, integrity and technologi in
accordance with Vision 2020 to make Malaysia a develop nation.
MISSION
- To enhance Public Service human capital effectiveness in upholding Public Service
excellence through the function below:
- To be the main advisor to the government in the management of public service personnel;
- To formulate public service personnel policies including employment, emplacement,
promotion, training, salaries, incentives and recognition;
- To plan for quality public service manpower requirements;
- To determine the optimum size and appropriate organisational structure; and
- To manage employer-employee relations towards creating a harmonious working
environment.
OBJECTIVE
- To be a high-performance Public Service personnel agency in developing an excellent
workforce that provides quality services through policy formulation and human resource
management.
FUNCTIONS
The Public Service Personnel Management includes planning, management and development
aspect as follows;
- Planning
- To determine the roles of the public sector;
- To determine the organisational size and structure of the public agencies;
- To determine the requirement and development of human resource;
- To determine pension and retirement benefits;
- To determine the implications of privatization/separation on the public sector human
resource; and
- To develop strategic alliances and networking.
1 / 2
PSD PROFILE
Last Updated Wednesday, 31 March 2010 12:03
- Development
- To determine Organisational Development Policies;
- To determine Career Development Policy;
- To develop career path;
- To develop succession planning; and
- To determine training policy.
- Management
- To manage the appointment, emplacement, remuneration, promotion, retirement benefits,
service conditions, employer-employee relations, training and human resource database;
- To formulate and clarify policies on the above mentioned matters to implementer
agencies;
- To manage policies monitoring; and
- To manage policies evaluation.
TAGLINE
" PSD - DRIVING CHANGE IN THE PUBLIC SERVICE"

1 comments:

khaulah said...

banyaknye..


bende ni sume sgt mencuakkan..

neway, thx 4 the infos =)

Ajukan Soalan Kepada Admin

 
Cheap Web Hosting | Top Web Host | Great HTML Templates from easytemplates.com.